Monday, January 31, 2011

Latihan karangan semasa cuti Tahun Baharu Cina

Kepada semua murid Kelas 5 Mulia dan 5 Rasional, sila tulis karangan tentang tajuk yang di bawah ini dan hantar tugasan anda kepada Encik Ghalib pada 7 Februari 2010.

Soalan:
Kegiatan jenayah di negara kita semakin leluasa. Pada pendapat anda, apakah peranan yang perlu dilakukan oleh masyarakat untuk membanteras kegiatan jenayah ini.

Jawaban:

Strategi:
T=Membanteras Kegiatan Jenayah
K=Peranan Masyarakat
F=Umum

Isi:
1. Bekerjasama dengan pihak polis. Contoh: Menyertai Rakan Cop

2.Peka terhadap persekitaran dan isu semasa. Contoh: Mengambil berat tentang kegiatan jenayah yang berlaku di kawasan setempat.

3. Mengadakan kempen Cegah Jenayah di Kawasan setempat. Sebagai contohnya: Bekerjasama dengan Kementerian Keselamatan Dlm Negeri dan Kementerian Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat untuk menganjurkan kempen tersebut.

4. Bekerjasama mengawal keselamatan kawasan tempat tinggal. Contoh:Menubuhkan Rukun Tetangga

Peribahasa yang perlu dimasukkan:

1. cubit paha kiri paha kanan terasa juga
2. mata dan telinga
3. muafakat membawa berkat
4. berat sama dipikul ringan sama dijinjing
5. Bersatu teguh bercerai roboh
6. Menjaga tepi kain orang
7. Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
8. Bagai aur dengan tebing
9. ada hati
10. mengambil berat
11. bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
12. Jiran sepakat membawa berkat
13. Bagai cendawan tumbuh selepas hujan
14.ke bukit sama didaki ke lurah sama dituruni
15. menjadi duri dalam daging
16. gunting dalam lipatan
17. buah mulut

Sunday, January 30, 2011

Karangan PMR - Gejala Cetak Rompak

Arahan: Baca karangan di bawah ini dengan teliti. Isi tempat kosong di dalam kurungan dengan simbol yang sesuai seperti AR, AA, AJ, AH, AC, AP, A Ksmpln, A Cdgn, A Hrpn, A Pnln, A Kmn, A Pndpt, dan sebagainya.
(Jika anda belum menguasai simbol tersebut, sila baca Panduan Umum Penulisan Karangan)

Gejala cetak rompak memberikan impak negatif kepada masyarakat dan negara. Huraikan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani gejala ini.

( ) Gejala cetak rompak ialah perbuatan menyalin atau mencetak bahan hak cipta orang atau syarikat untuk dijual. ( )Melalui cara ini, mereka akan mengaut keuntungan berganda. Tindakan ini akan memberikan impak negatif kepada masyarakat dan negara. ( )Sebagai warganegara yang prihatin dan sedar akan tanggungjawab sosial, kita perlulah bertindak untuk menangani gejala cetak rompak ini. ( )Oleh itu, terdapat beberapa langkah yang perlu diambil untuk menangani gejala ini.

Pertama sekali, ( )kerajaan perlulah bertindak tegas dengan menguatkuasakan undang-undang tanpa memilih bulu. ( )Dalam hal ini, pihak kerajaan hendaklah membuat pemantauan dari semasa ke semasa dari satu premis ke satu premis perniagaan untuk mengawasi dan mengurangkan aktiviti ini. ( )Sebagai contohnya, pihak berkuasa hendaklah mengadakan serbuan dan merampas barang cetak rompak yang dicetak atau dijual oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. ( )Melalui cara ini, kegiatan haram ini akan dapat dikurangkan.

Selain itu, ( )orang ramai hendaklah memberikan maklumat tentang kegiatan cetak rompak ini kepada pihak berkuasa. ( )Maklumat ini kebanyakannya diketahui oleh orang ramai kerana orang ramai merupakan pengguna bahan cetak rompak. ( )Sebagai contohnya, orang ramai hendaklah memberikan maklumat tentang bahan yang dicetak rompak, lokasi, dan sebagainya supaya tangkapan boleh dibuat. ( )Melalui cara ini, pihak berkuasa dapat bertindak dan membanteras kegiatan yang menyalahi undang-undang negara itu.

Di samping itu, ( )kempen kesedaran dan pendidikan kepenggunaan haruslah diadakan dari semasa ke semasa. ( )Kempen atau program seperti ini amat penting untuk memberikan maklumat dan pengetahuan kepada masyarakat. ( )Usaha murni ini sangat wajar dan bermanfaat untuk mendidik masyarakat. ( )Melalui aktiviti seperti ini, mereka akan menjauhkan diri daripada gejala cetak rompak sama ada membeli, menjual atau mengedarkan bahan cetak rompak.

Bukan itu sahaja, ( )mereka yang terlibat perlulah didakwa di mahkamah. ( )Jika didapati bersalah, mereka hendaklah dikenakan hukuman yang berat seperti denda dan penjara mandatori. ( )Sebagai contohnya, sesiapa yang terlibat dalam gejala ini hendaklah didenda dengan berlipat kali ganda berdasarkan nilai bahan yang dicetak rompak atau dikenakan hukuman 20 tahun penjara. ( )Sesungguhnya, hukuman yang berat adalah antara usaha yang berkesan dalam usaha kerajaan untuk membanteras gejala cetak rompak dalam kalangan mereka yang menjadi parasit negara.


Sebagai kesimpulannya, ( )kita haruslah senantiasa bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menangani gejala cetak rompak ini agar harta intelek dalam bidang seni muzik, perfileman dan dokumentari yang bermutu tidak diperkotak-katikkan oleh golongan yang cuba menahan lukah di pergentingan. ( )Sebagai pengguna yang bijak pula, kita haruslah senantiasa berkempen dan menggalakkan orang ramai agar membeli dan memiliki bahan yang tulen atau asli. ( )Sesungguhnya, bahan yang tulen biarpun mahal, mutunya terjamin dan terpelihara di samping memberikan kepuasan kepada pengguna.

Disediakan oleh:
Chai Hui Yi, Tingkatan 2 Amanah, SMK Methodist,35900 Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.
(Sumber: http://chaimestm.blogspot.com/)

Jenis-jenis Frasa

Soalan:
Nyatakan jenis frasa yang bercetak tebal dalam karangan ini sama ada frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif atau frasa sendi nama:

(AR) Apakah maksud pendidikan maya? (AR) Pendidikan maya ialah pendidikan yang dijalankan melalui talian. (AR) Mereka yang ingin mengikuti pendidikan ini mestilah mempunyai kemudahan mengakses internet. (AA) Apakah kepentingan pendidikan maya ini?

(AJ) Satu daripada kebaikan pendidikan maya ialah seseorang itu dapat melanjutkan pelajaran mengikut jadual sendiri. (AH) Hal ini akan memudahkan seseorang yang cacat atau telah bekerja untuk menyambung pelajaran. (AC) Sebagai contohnya, melalui talian internet seseorang itu boleh mendaftar atau mengikuti pelajaran dari mana-mana lokasi. (AP) Tegasnya, sistem pendidikan maya ini sangat baik kerana memberikan peluang untuk belajar kepada sesiapa sahaja.

Selain itu, (AJ) pendidikan maya dapat menjimatkan masa seseorang. (AH) Hal ini dikatakan demikian kerana pelajar tidak perlu berkejar ke bilik kuliah. (AC) Sebagai contohnya, golongan yang telah bekerja menghadapi masalah untuk mengikuti pelajaran di bilik kuliah. (AP) Melalui pendidikan maya, mereka hanya perlu menghidupkan suiz komputer.

Seterusnya, (AJ) kebaikan pendidikan maya ialah bahan-bahan pembelajarannya ialah disediakan dalam bentuk cakera padat atau boleh dimuatturunkan melalui laman web. (AH) Kaedah ini dapat menjimatkan penggunaan kertas sekali gus mengatasi pencemaran alam. (AC). Sebagai contohnya, semasa pelajar mendaftar, mereka akan dibekali dengan bahan-bahan pelajaran dalam cakera padat atau nombor pengenalan peribadi untuk mengakses laman web. (AP) Tegasnya, penggunaan cakera padat dan laman web bukan sahaja memudahkan pelajar, malah dapat menyelamatkan bumi daripada pencemaran.

Sebagai kesimpulannya,(A Ksmpln) pendidikan maya dapat memajukan sistem pendidikan di negara kita. (A Pndpt) Pendidikan cara ini akan membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia berpeluang untuk melanjutkan pelajaran pada peringkat yang lebih tinggi. (A Hrpn) Melalui cara ini juga, negara kita akan mencapai taraf negara maju dengan lebih cepat. Oleh itu, (A Cdgn) semua rakyat perlu mengambil peluang untuk mengikuti pelajaran secara maya hingga peringkat tertinggi.

Saturday, January 29, 2011

Siri -1-Strategi Penulisan Karangan SPM

Ada Empat (4) perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh murid sebelum menulis karangan dalam peperiksaan. Hal ini bertujuan supaya murid dapat menulis karangan yang dikehendaki oleh pemeriksa, iaitu :

1- Tepat: Karangan yang ditulis mestilah tepat dengan kehendak soalan dan format.
2- Isi - menulis isi yang cukup serta huraian yang lengkap.
3- B - mempamerkan penggunaan bahasa yang baik sama ada ejaan, tanda baca, kosa kata, istilah, frasa, ayat, dan sebagainya.
4- P-menunjukkan kemampuan mengolah bahasa dengan baik dan lancar.

1- Mengenal Pasti Kehendak Soalan

Untuk memastikan kehendak pertama dipenuhi, iaitu calon dapat mentakrif soalan dengan tepat, calon mestilah mempunyai strategi tertentu.

Strategi yang dicadangkan ialah T, K, F. Maksudnya ialah calon dikehendaki meneliti soalan karangan daripada tiga perkara, iaitu Tema (T), Kata kunci soalan (K) dan Format (F). Lihat soalan karangan contoh di bawah ini:

Soalan:
Dunia pada alaf baharu ini tercemar dengan beberapa siri peperangan. Banyak peperangan yang berlaku sama ada antara dua buah negara jiran mahupun negara kuasa besar dengan negara yang kecil. Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang akan timbul jika peperangan terus berlaku.

Ulasan:
Sebelum menjawab soalan karangan ini, pelajar mestilah menentukan tema karangan tersebut. Karangan ini bertemakan peperangan (T= Peperangan). Kata kunci soalan karangan ini ialah Kesan (K= kesan), manakala format karangan ini ialah berformat umum, iaitu karangan jenis pendapat yang memerlukan perenggan pengenalan, perenggan isi dan penutup. (F= Pendapat/umum). Ringkasnya:

Tema: Peperangan
Kata Kunci: Kesan
Format: Pendapat /Umum

Soalan Contoh 2:
Dalam era globalisasi ini, banyak institusi pendidikan tinggi menawarkan pendidikan secara maya. Pada pendapat anda, apakah kebaikan pendidikan secara maya yang dijalankan secara leluasa di negara kita.
Strategi:

T = Pendidikan secara maya
K= kebaikan
F = umum

Bentuk Soalan
Dalam Bahagian B Kertas 1 Bahasa Melayu, terdapat dua jenis soalan, iaitu soalan berbentuk Khusus dan soalan berbentuk umum. Soalan yang berbentuk khusus mengandungi kata kunci soalan, manakala soalan yang berbentuk umum tidak mempunyai kata kunci. Kebanyakan calon menghadapi masalah untuk menjawab soalan yang tidak mempunyai kata kunci.

Soalan yang berbentuk umum

Contoh 1:
Anda ingin menulis rencana yang bertajuk `Disiplin Asas Kejayaan” untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Sediakan rencana tersebut dengan lengkap.

Ulasan:
Calon akan menghadapi masalah untuk menulis karangan ini keranan soalan ini berbentuk umum. Dalam soalan karangan yang berbentuk umum, kata kunci soalan tidak dinyatakan. Oleh hal yang demikian, murid perlu menentukan kata kunci soalan ini. Cara untuk menentukan kata kunci soalan untuk karangan ini ialah calon perlu menggunakan Teknik 5W1H. Calon hendaklah bertanya kepada diri sendiri tantang mengapa atau sebab (Mengapakah disiplin sangat penting untuk mencapai kejayaan?) dan bagaimana atau cara (Bagaimanakah disiplin yang baik menjadi asas kejayaan?). Dengan berdasarkan soalan yang dikemukakan kepada diri sendiri itu tadi, calon akan mengetahui kata kunci untuk soalan karangan tadi. Oleh itu, terdapat dua kata kunci yang sesuai untuk soalan karangan tersebut. Jadi, karangan tersebut boleh ditulis sama ada kepentingan disiplin dan usaha-usaha untuk meningkatkan tahap disiplin dalam kalangan murid.

Cara yang kedua ialah murid hendaklah membina ayat yang berikut:

1- Disiplin sangat penting kerana disiplin merupakan asa kejayaan seseorang.
2- Oleh sebab disiplin merupakan asas kejayaan, usaha –usaha perlu dilakukan untuk meningkatkan disiplin dalam kalangan murid.

Contoh 2:
Gejala sosial yang semakin leluasa di negara kita berpunca daripada ibu bapa. Sejauh manakah anda bersetuju dengan kenyataan ini?

Ulasan:
Untuk mengenal pasti isi atau kehendak soalan ini, murid mestilah memahami soalan jenis ini. Soalan jenis ini menghendaki calon sama ada bersetuju sepenuhnya atau separuh bersetuju atau tidak bersetuju sepenuhnya. Jika bersetuju sepenuhnya, calon hendaklah mengemukakan empat (4) punca daripada ibu bapa. Jika separuh bersetuju, calon boleh mengemukakan faktor ibu bapa dan tiga (3) faktor lain. Jika tidak bersetuju sepenuhnya, calon boleh mengemukakan empat (4) sebab lain seperti faktor rakan sebaya, pendidikan agama, media massa, dan juga persekitaran.

Contoh 3:
Soalan:
Mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan perlulah dijadikan sebagai subjek yang wajib untuk lulus dalam peperiksaan. Bahaskan.

Ulasan:
Soalan ini menghendaki calon sama ada bersetuju sepenuhnya atau tidak bersetuju sepenuhnya. Untuk soalan seperti ini, calon mestilah mengemukakan 3 isi sekurang-kurangnya untuk menyokong pendirian tersebut.

Ayat sendiri dalam Ringkasan PMR

Salam sejahtera,

Segala usaha dan iltizam Tuan Munsyi Dewan amat dihargai. Sehubungan dengan BM 02/2 (PMR), yakni soalan RINGKASAN, saya mendapati bahawa banyak calon / pelajar yang mempunyai tanggapan salah mengenai pendekatan membuat ringkasan yang mantap. Salah satu kriteria pemarkahan ialah berupaya menggunakan ayat sendiri, yakni (i) pemilihan kata yang tepat; (ii) ayat yang gramatis; dan (iii) penanda wacana yang sesuai. Berhubung dengan kriteria (i), para calon/pelajar begitu ghairah menggunakan kata sendiri sewenang-wenang sehingga maksud asal isi terpesong. Hal ini sudah tentu memeningkan kepala para guru / pemeriksa. Pada pengamatan saya, para pelajar tidak diberi gambaran yang sebenarnya berhubung dengan pemilihan kata yang tepat.

Besarlah harapan saya bahawa Tuan Munsyi dapat meleraikan permasalahan ini, yakni perbezaan antara pemilihan kata yang tepat dengan penggunaan kata sendiri.

Sekian.

Munsyi Bahasa, Pulau Pinang.

Jawaban:
Ayat sendiri bermaksud ayat yang tidak disalin bulat-bulat daripada petikan dari mula hingga akhir. Maksudnya ialah tiada perubahan, pengguguran atau penggantian dibuat. Jika seseorang murid melakukan perubahan seperti pengguguran atau penggantian, ayat yang dibina ialah ayat sendiri. Hal ini termasuklah penukaran atau pengguguran yang melibatkan satu perkataan sahaja. Dalam jawaban ringkasan PMR dan SPM, murid tidak digalakkan menukarkan kata kunci jawaban kepada perkataan lain kerana hal ini akan menyusahkan pemeriksa.

Saya amat bersetuju dengan pendapat tuaan bahawa banyak pihak yang tidak memahami konsep ayat sendiri dalam jawaban ringkasan atau rumusan. Hal ini menyebabkan murid menyalin jawaban yang jauh berbeza dengan jawapan dalam skema jawaban. Oleh hal yang demikian, semua calon PMR dan SPM hendaklah memahami konsep ayat sendiri dalam peperiksaan.

Soalan tentang Mengenal Jenis Kata

Nyatakan jenis kata bagi perkataan yang bercetak tebal dalam ayat-ayat di bawah ini sama ada kata nama, kata kerja, kata adjektif atau kata tugas.

(i) Mereka berbicara tentang bioteknologi.
(ii) Kami telah menyaksikan perlawanan yang hebat pada malam itu.
(iii) Guru menghadiahi kami sebuah buku cerita.
(iv) Kami sekeluarga berada dalam keadaan sihat.
(v) Hadiah ini disediakan untuk ibuku yang tersayang.
(vi) Dia bimbang akan keadaan ibunya yang masih belum sedar.


Panduan untuk Mengenal Jenis Kata
Terdapat panduan atau rumus untuk mengenal jenis kata. Untuk mengenal kata nama, kata itu dapat didampingkan dengan kata bilangan. Sebagai contoh, pen ialah kata nama kerana dapat didampingkan dengan kata bilangan, iaitu lima batang pen (/). Cantik pula bukan kata nama kerana tidak dapat didampingkan dengan kata bilangan, iaitu lima batang cantik (x). Untuk mengenal kata adjektif, kata itu dapat didampingkan dengan kata penguat. Sebagai contoh, cantik ialah kata adjektif kerana kata ini dapat didampingkan dengan kata penguat, iaitu, sangat cantik (/), manakala pen bukan kata adjektif kerana kata ini tidak dapat didampingkan dengan kata penguat, iaitu sangat pen (x). Untuk mengenal kata kerja, kata kerja tidak dapat didampingi kata penguat dan kata bilangan tetapi dapat didampingi kata bantu. Kata tidur ialah kata kerja kerana dapat didampingi kata bantu. Sebagai contoh, sedang tidur (/), sangat tidur (x), lima buah tidur (x). Untuk mengenal kata tugas pula, kata tugas tidak dapat didampingkan dengan kata penguat, kata bilangan atau kata bantu. Kata untuk ialah kata tugas kerana kata ini tidak dapat didampingi ketiga-tiga kata tersebut. Sebagai contoh, sangat untuk(x), lima buah untuk(x) atau telah untuk(x).

Soalan tentang Mengenal Jenis Frasa

Nyatakan jenis frasa yang bercetak tebal dalam ayat-ayat di bawah ini sama ada Frasa Nama, Frasa Kerja, atau Frasa Sendi Nama.

(i) Mereka berkelah di tepi sungai.
(ii) Pemuda itu kehujanan ketika pulang dari pejabat.
(iii) Saya ke Hotel Nikko pada petang esok.
(iv) Ibu saya akan pergi ke Mekah pada tahun ini.
(v) Jika mereka ada, saya pun ada.
(vi) Beliau amat gembira apabila memenangi Anugerah Tinta Kencana 2004.

Panduan untuk Mengenal jenis frasa
Untuk mengenal frasa dalam bahasa Melayu, kita mestilah mengenal kepala frasa. Dalam bahasa Melayu, hanya kata nama, kata kerja, kata adjektif sahaja yang boleh menjadi kepala frasa. Kata tugas tidak boleh menjadi kepala frasa kecuali kata sendi nama yang membentuk Frasa Sendi. Jika kata kerja mendahului frasa tersebut, maka frasa itu dikenal sebagai frasa kerja. Sebagai contohnya, berbicara tentang perkara itu, akan mengadakan kursus, tinggal di kampung dan sebagainya. Jika kata nama mendahului frasa tersebut, maka frasa itu dikenal sebagai frasa nama. Sebagai contohnya, mereka, anak mereka, lelaki yang berjambang itu, dan sebagainya. Jika kata sendi nama mendahului frasa tersebut, maka frasa itu dikenal sebagai frasa sendi nama. Sebagai contohnya, untuk abang, di Kuala Lumpur dan sebagainya. Dalam bahasa Melayu, frasa boleh terdiri daripada satu perkataan atau lebih.

Soalan tentang Mengenal Jenis Klausa

Nyatakan jenis klausa yang bercetak tebal dalam ayat-ayat di bawah ini sama ada klausa komplemen, klausa relatif atau klausa keterangan.

(i) Langkah-langkah untuk mengatasi masalah itu perlu diberikan perhatian oleh semua pihak.
(ii) Jika mencapai kejayaan yang cemerlang, anda akan ditawarkan biasiswa oleh pelbagai pihak.
(iii) Perdana Menteri menyatakan bahawa kita perlu memberikan penekanan dalam sektor pertanian.
(iv) Penyanyi yang selalu menunjukkan budi pekerti yang baik akan dihormati oleh masyarakat.
(v) Dia mencapai keputusan yang cemerlang kerana telah berusaha dengan bersungguh-sungguh.
(vi) Ibu bapa kita akan gembira dan senang hati andai kata kita sentiasa mematuhi ajaran agama.


Panduan untuk Mengenal Klausa
Klausa ialah bahagian yang mempunyai konstituen subjek dan predikat. Klausa terbahagi kepada dua jenis, iaitu klausa bebas dan klausa tak bebas. Klausa bebas ialah klausa yang menjadi ayat dasar dalam sesuatu ayat atau ayat induk atau ayat utama. Klausa tak bebas atau subordinat ialah bahagian subjek dan predikat dalam ayat yang dikepalai oleh kata hubung pancangan sama ada kata hubung relatif, kata hubung komplemen atau kata hubung keterangan. Jika klausa tak bebas tersebut dikepalai oleh kata hubung relatif, maka klausa tak bebas tersebut dikenal sebagai klausa relatif. Jika klausa tersebut dikepalai oleh kata hubung komplemen, maka klausa tak bebas tersebut dikenal sebagai klausa komplemen. Jika klausa tersebut dikepalai kata hubung keterangan, maka klausa tak bebas itu dikenal sebagai klausa keterangan. Kebiasaannya, klausa tak bebas ini berfungsi sebagai ayat kecil kepada ayat induk dalam ayat majmuk atau juga dikenal sebagai ayat subordinat.

Soalan tentang mengenal jenis ayat

Nyatakan jenis-jenis ayat di bawah ini sama ada ayat penyata, ayat tanya, ayat seruan, atau ayat perintah. (SPM JUN 2004)

(i) Siapakah pemuda yang sedang berdiri di tepi jalan itu?
(ii) Dia bertanya kepada saya tentang perkara itu.
(iii) Oh, cantik sungguh bunga-bunga di taman itu!
(iv) Jangan merokok di dalam kawasan sekolah.
(v) Dia menulis cerpen itu?
(vi) Pengetua menanyai pelajar itu tentang ketidakhadirannya semalam.

[6 Markah]

Markah TOV Calon SPM 2011





Friday, January 28, 2011

Panduan Umum Penulisan Karangan

Untuk memastikan pelajar dapat mentakrif soalan dengan tepat, pelajar mestilah mempunyai strategi tertentu. Strategi yang dicadangkan ialah T, K, F. Maksudnya ialah calon dikehendaki meneliti soalan karangan daripada tiga perkara, iaitu Tema (T), Kata kunci soalan (K) dan Format (F). Lihat soalan karangan contoh di bawah ini:

Soalan Contoh:
Anda ingin menulis rencana tentang faktor-faktor yang menarik kehadiran pelancong ke negara kita untuk dimuatkan dalam majalah sekolah. Tulis rencana tersebut selengkapnya.

Ulasan:
Sebelum menjawab soalan karangan ini, pelajar mestilah menentukan tema karangan tersebut. Karangan ini bertemakan peperangan (T= Pelancongan). Kata kunci soalan karangan ini ialah faktor (K= Faktor), manakala format karangan ini ialah berformat umum, iaitu karangan jenis pendapat yang memerlukan perenggan pengenalan, perenggan isi dan penutup. (F= Rencana). Ringkasnya:

Tema : Pelancongan
Kata Kunci : Faktor
Format : Rencana

Selepas aspek ini ditentukan, barulah calon menulis rangka karangan tersebut seperti yang di bawah ini:
Isi:
1. memiliki pantai yang bersih dan cantik.
2. banyak mempunyai tempat yang menarik
3. mempunyai  makanan tradisi yang enak dan lazat
4. negara kita yang aman dan damai

Perenggan Pengenalan
Perenggan pengenalan hendaklah mempunyai dua jenis ayat, iaitu ayat rangsangan (AR) dan Ayat Arahan (AA). Ayat rangsangan(AR) ialah ayat yang berkaitan dengan tema, manakala ayat arahan (AA) ialah ayat yang menjawab soalan atau kata kunci karangan. Contoh:

(AR) Akhir-akhir ini, negara kita menjadi tumpuan pelancong dari seantero dunia. (AR) Hal  ini menyebabkan sektor pelancongan memberikan sumbangan yang besar kepada pendapatan negara. (AR) Selain itu, industri pelancongan telah membuka peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan. (AA) Sebenarnya, terdapat banyak faktor yang menyebabkan  pelancong menjadikan negara kita sebagai destinasi mereka.

Perenggan Isi
Secara keseluruhan, perenggan isi hendaklah sekurang-kurangnya mengandungi empat ayat dalam setiap perenggan, iaitu Ayat Judul (AJ), Ayat Huraian (AH), Ayat Contoh (AC), dan Ayat Penegas (AP).

            Ayat Judul ialah ayat yang mengandungi kata kunci jawapan yang menjawab pokok persoalan karangan. Ayat judul ini boleh diletakkan pada bahagian awal, di tengah atau di hujung sesuatu perenggan.

            Ayat Huraian pula ialah huraian lanjut tentang isi utama yang dikemukakan yang bertujuan untuk memberikan penjelasan tentang perkara yang diperkatakan atau menyokong isi-isi utama.

            Ayat Contoh pula ialah ayat-ayat yang mengandungi bukti atau contoh yang berkaitan dengan isi yang diperkatakan yang bertujuan untuk memperkuat hujah.

            Ayat Penegas ialah ayat yang memberikan penegasan terhadap isi dan huraian yang dikemukakan. Ayat ini biasanya mempunyai penanda wacana seperti tegasnya, oleh itu, sehubungan dengan itu, pendek kata, dan sebagainya.

Jawapan Contoh untuk Perenggan Isi

(AJ) Salah satu faktornya ialah negara kita memiliki pantai yang bersih dan cantik. (AH) Kebanyakan pantai di negara kita sesuai untuk ahli keluarga berehat dan bersiar-siar. (AC) Sebagai contohnya, pantai yang selalu  menjadi tumpuan pelancong ialah  Pantai Port Dickson di Negeri Sembilan dan juga pantai Tanjung Bidara di Melaka.  (AP) Dengan adanya pantai yang seperti ini, mereka akan datang ke negara kita untuk bersantai bersama ahli keluarga.

Perenggan Penutup
Ayat dalam perenggan penutup ini terdiri daripada ayat kesimpulan (A Ksmpln) , ayat cadangan (A.Cdgn), ayat pendapat (A.Pdpt), ayat Harapan, (A.Hrpn), Ayat Penutup (Apntp), dan sebagainya.

Contoh
           Sebagai kesimpulannya, (A Ksmpln) sektor pelancongan di negara kita mempunyai masa depan yang cerah untuk berkembang maju disebabkan negara kita mempunyai pelbagai kelebihan. (A Cdgn) Oleh itu, kita mestilah mengeksploitasikan segala kelebihan yang ada   untuk menarik kehadiran pelancong ke negara kita. (A Cdgn) Oleh itu, kita mestilah berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memajukan sektor pelancongan kita.

Dari segi ayat dalam perenggan, terdapat perbezaan antara ayat dalam karangan berformat umum dengan jenis ayat dalam karangan berformat khusus. Dalam karangan berformat khusus pula, selain ayat rangsangan (AR), terdapat juga Ayat Format (AF). Ayat ini dinamakan ayat format (AF)  kerana bentuk-bentuk ayat tersebut perlu ada dalam karangan yang berformat khusus. Contoh ayat format adalah seperti yang berikut:

  1. Menemui sahabatku yang kini berada di Pulau Pinang semoga berada dalam keadaan sihat dan sejahtera. (Surat Kiriman Tidak Rasmi)
  2. Merujuk kepada perkara di atas  …(Surat Kiriman Rasmi)
  3. Sekian, terima kasih. (Surat Kiriman Rasmi)
  4. Salam sejahtera saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majlis….(Syarahan)
  5. Selamat pagi, Tuan Haji Zainudin. (Wawancara)

Selain itu, perenggan bagi karangan yang berformat berita dan laporan tidak memerlukan ayat judul, ayat huraian, ayat contoh dan ayat penegas. Ayat dalam perenggan jenis karangan ini memerlukan isi tentang apa, siapa, mengapa, di mana, bila dan bagaimana (5W1H). Oleh hal yang demikian, ayat-ayat yang terdapat dalam karangan jenis ini merupakan ayat yang berbentuk fakta dan huraian lanjut.

Bagi karangan  yang berbentuk keperihalan, gambaran, pengalaman atau cerita, perenggan yang dibina mestilah terdiri daripada beberapa peringkat. Sebagai contohnya, karangan berbentuk keperihalan atau gambaran memerlukan penceritaan pada peringkat sebelum, semasa dan selepas. Karangan yang berbentuk cerita pula hendaklah mempunyai bahagian permulaan, perkembangan, puncak, ketegangan dan peleraian.

Kesimpulannya, terdapat sedikit perbezaan dari segi jenis ayat dalam perenggan karangan berformat umum dengan perenggan karangan yang berformat khusus. Yang penting ialah setiap isi mesti mempunyai huraian, contoh, dan penegasan atau kesimpulan kecil. Untuk melihat perbezaan jenis ayat dalam setiap perenggan tersebut, setiap ayat ditandai dengan jenis ayat seperti Ayat Format (AF), Ayat Rangsangan (AR), Ayat Arahan (AA), Ayat Judul (AJ), Ayat Huraian (AH), Ayat Contoh (AC), Ayat Penegas (AP), Ayat Kesimpulan (A Kspln), Ayat Cadangan (A Cdgn), Ayat Penilaian ( A Pnln), Ayat Komen (A Kmn), Ayat Pendapat (A Pndpt), Ayat Harapan (A Hrpn), Ayat Penutup (A Pntp), dan sebagainya.

Selamat Datang kepada pengunjung blog ini

Blog ini baru sahaja dibina pada 29 Januari 2011. Tujuan blog ini dibina adalah untuk menyampaikan pelbagai maklumat tentang bahasa Melayu kepada murid dan guru SMK Seri Serdang. Saya berharap agar blog ini akan memberikan manfaat kepada warga SMK Seri Serdang.