Tuesday, March 22, 2011

Fokus Karangan SPM 2011 - Pengangkutan Awam

Soalan:
Masalah pengangkutan awam di negara ini perlu diselesaikan untuk menjamin keselesaan dan kepuasan pengguna. Bincangkan masalah yang melanda sistem pengangkutan awam di negara ini.

Jawaban:
Strategi:
T=Pengangkutan awam
K=Masalah
F=Umum

Isi:
1. perkhidmatan yang ditawarkan tidak sistematik
2. sistem pengangkutan awam di negara kita sering tidak menepati jadual
3. jumlah perkhidmatan yang disediakan tidak mencukupi
4. perkhidmatan awam yang disediakan tidak selesa


(AR) Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah menegur mutu perkhidmatan pengangkutan rel di ibu negara yang disifatkannya tidak memuaskan pada tahun 2008 yang lalu. (AR) Kenyataan itu dibuat setelah beliau merasai sendiri pengalaman menggunakan perkhidmatan Komuter, Keretapi Tanah Melayu Berhad(KTMB) dan sistem transit aliran ringan (LRT). Beliau juga sempat mendengar rungutan daripada orang ramai yang menggunakan kedua-dua perkhidmatan itu. Beliau menegaskan bahawa kewujudan masalah ini ibarat kata pepatah, ”Kalau tak tumbuh tak melata, kalau tak sungguh orang tak kata.” (AA) Semasa tinjauan ini dibuat, beliau mendapati bahawa beberapa masalah yang melanda pengangkutan awam ini perlu diatasi.

(AJ) Satu daripada masalah yang wujud dalam sistem pengangkutan awam ini ialah perkhidmatan yang ditawarkan tidak sistematik. (AH) Apabila perkhidmatannya tidak sistematik, masalah yang timbul dalam sesuatu masa sukar untuk diatasi. (AH) Keadaan ini memang jelas berlaku di ibu negara. (AH) Kecanggihan pengangkutan awam benar-benar teruji pada waktu puncak apabila sistem pengangkutan awam di negara kita gagal menangani limpahan pengguna pada waktu itu. (AC) Sepatutnya, pengangkutan awam seperti sistem transit aliran ringan (LRT), tren komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan perkhidmatan bas RapidKL merupakan nadi kepada pergerakan warga kota. (AH) Namun semua perkhidmatan ini gagal menampung keperluan pada waktu puncak. (AH) Ketiga-tiga perkhidmatan ini didapati beroperasi dengan teratur dan mengikut jadual pada waktu-waktu biasa yang tidak sibuk. (AH) Namun, apabila tiba waktu puncak sama ada sebelah pagi atau petang, orang ramai tidak boleh bergantung pada perkhidmatan ini jika mahu sampai ke pejabat tepat pada masanya. (AP) Pada waktu puncak, pengangkutan awam di ibu kota dilihat gagal menampung kebanjiran pengguna yang semakin meningkat kebelakangan ini.

Selain itu, (AJ) sistem pengangkutan awam di negara kita sering tidak menepati jadual. (AH) Walaupun mantan Perdana Menteri pernah turun padang untuk melihat sendiri operasi pengangkutan awam, namun setakat ini masih belum ada perubahan. (AH) Orang ramai masih perlu bergelut untuk mendapatkan tren dan bas terutamanya pada waktu puncak, namun waktu perjalanan dan ketibaan perkhidmatan itu tidak mengikut jadual. (AH) Perjalanan yang tidak menepati jadual ini benar-benar menyusahkan pengguna dan menimbulkan kesan kepada tugas dan tanggungjawab mereka di tempat kerja. (AH) Kelewatan ini berpunca daripada sistem pembelian tiket yang tidak efisien. (AC) Sebagai contohnya, jumlah pengguna Putra LRT di Stesen Wangsa Maju menuju ke arah Kelana Jaya mencecah lebih seratus orang pada satu-satu masa pada waktu pagi. (AH) Sebagai akibatnya, barisan menunggu menjadi terlalu panjang dan berpusing-pusing memenuhi platform. (AH) Senario beratur panjang ini umpama mahu membeli tiket perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia itu merupakan perkara biasa bagi pengguna di stesen tersebut. (AH) Oleh sebab barisan yang terlalu panjang, mereka tidak dapat menggunakan perkhidmatan tersebut pada waktu yang sepatutnya. (AP) Kesannya ialah pengguna lewat sampai ke tempat kerja.

Di samping itu, (AJ) jumlah perkhidmatan yang disediakan tidak mencukupi untuk menampung jumlah pengguna yang ramai. (AH) Bagi wanita yang sarat mengandung, mereka terpaksa menunggu sehingga jumlah penumpang yang beratur berkurangan sebelum menaiki LRT. (AH) Dalam keadaan yang sarat, mereka tidak mungkin dapat ‘bersaing’ dengan penumpang lain. (AH) Oleh sebab penumpang terlalu ramai dan jumlah gerabaknya terhad, maka mereka terpaksa menunggu tren yang berikutnya. (AH) Bagi perkhidmatan tren komuter KTMB yang menjanjikan ketibaan setiap 20 minit, sentiasa terlewat daripada jadual pada waktu puncak, iaitu pagi dan petang, kadang-kadang terlewat sehingga 15 minit. (AH) Selain lewat, gerabaknya penuh dengan penumpang yang menyebabkan mereka yang menunggu tidak dapat menaiki tren tersebut. (AH) Mereka terpaksa menunggu tren berikut yang mungkin akan mengambil masa sampai 20 hingga 30 minit kemudian. (AH) Namun, tindakan ini masih belum menjamin untuk mereka mendapat tempat. (AH) Sebagai akibatnya, suasana di stesen menjadi tidak terkawal sebaik-baik sahaja tren tiba. (AH) Adegan tolak-menolak merupakan pemandangan biasa kerana jika mengalah sedikit, pasti tidak berpeluang menaiki tren yang sudah padat dengan penumpang.

Bukan itu sahaja, (AJ) perkhidmatan awam yang disediakan untuk pengguna sekarang ini didapati tidak selesa. (AH) Ketidakselesaan ini bukan disebabkan tren atau bas yang disediakan tiada kemudahan yang baik tetapi atas faktor bilangan penumpang yang semakin bertambah. (AH) Untuk memastikan pengguna masuk atau mendapatkan tempat duduk, adakalanya tercetus pergaduhan kecil apabila penumpang yang mahu masuk ke dalam tren bertindak menolak pengguna yang sudah bersesak di bahagian dalam tren. (AH) Perkara sedemikian biasanya berlaku pada waktu pagi apabila semua orang bagaikan tidak dapat bertoleransi kerana bimbang lewat tiba di pejabat. (AH) Bagi pengguna yang bersikap sabar, mereka terpaksa mengalah dan melepaskan dua hingga empat tren komuter kerana masalah kesesakan itu. (AH) Mereka tidak sanggup untuk bersesak-sesak seperti ‘sardin di dalam tin’ dan kena tolak pula dengan orang yang tidak bertimbang rasa. (AH) Masalah ini sudah menjadi budaya dalam kalangan masyarakat kota ketika ke tempat kerja dengan menggunakan perkhidmatan awam. (AP) Walaupun tidak selesa, mereka terpaksa jua untuk menggunakan perkhidmatan itu ke tempat kerja kerana tiada pilihan lain, ditambah pula kesan daripada kenaikan harga minyak baru-baru ini.

Sebagai kesimpulannya, (A Ksmpln) tahap perkhidmatan awam di negara kita menghadapi masalah yang perlu diselesaikan oleh pihak kerajaan. (AC) Untuk menangani masalah ini, pihak kerajaan sedang merancang untuk menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat yang akan memulakan tugas secepat yang mungkin. (A Hrpn) Penubuhan suruhanjaya ini yang bakal beroperasi pada pertengahan tahun depan merupakan bukti komitmen kerajaan untuk memastikan sistem dan infrastruktur pengangkutan awam negara memenuhi piawai antarabangsa. (A Hrpn) Dengan penubuhan suruhanjaya ini, kerajaan akan memastikan sektor pengangkutan mempunyai garis panduan dasar yang jelas dan fokus untuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam di negara kita.

1 comment: