Thursday, March 31, 2011

Contoh Teks Bahas: Menteri Ketiga

Usul: Keutuhan Ekonomi Teras Kemajuan Negara’

Terima kasih saya ucapkan kepada Tuan Yang Dipertua, perwakilan kerajaan, rakan-rakan pembangkang serta warga dewan sekalian. Salam sejahtera dan selamat bersidang.

Tuan Yang Dipertua,
Usul pada hari ini berbunyi “Keutuhan Ekonomi Teras Kemajuan Negara’ ”. Namun, saya selaku pembangkang ketiga akan mematahkan hujah-hujah yang dikemukakan oleh pihak kerajaan. Berdirinya saya pada pagi yang penuh ceria ini adalah untuk menegaskan pendirian kami kepada sidang dewan sekalian bahawa sesungguhnya `Ekonomi bukanlah teras kemajuan negara kerana banyak kelemahan ekonomi yang gagal ditangani oleh pihak kerajaan”.

Tuan Yang Dipertuan,
Untuk menolak usul yang dikemukakan oleh pihak kerajaan, saya akan mendedahkan /menyatakan kelemahan-kelemahan hujah yang dilakukan oleh perwakilan kerajaan sebentar tadi.

Kelemahan pertama yang dilakukan oleh pihak kerajaaan ialah Y.A.B Perdana Menteri mengatakan bahawa ekonomi negara kita kukuh kerana nila Ringgit kita stabil. Saya ingin menafikan hujah ini sekeras-kerasnya kerana Y.A.B mengemukakan hujah tanpa mendedahkan fakta yang sebenar. TYT, saya ingin membetulkan kesilapan Perdana Menteri. Saya ingin menegaskan bahawa pada tahun 1998 negara kita telah mengalami kegawatan ekonomi. Pada masa itu, nila mata wang kebanyakan negara di dunia jatuh merudum akibat serangan spekulator mata wang. Untuk mengelakkan negara kita terjejas teruk, Perdana Menteri pada masa itu, iaitu Tun Mahathir Mohammad telah mengenakan tambatan pada ringgit dengan kadar RM3.88 berbanding 1 dollar Amerika Syarikat. Walaupun ringgit pada masa itu kelihatan kukuh, namun negara kita dilanda kegawatan ekonomi yang sangat buruk. Tegasnya, TYD, kedudukan Ringgit yang kukuh tidak semestinya menggambarkan keutuhan ekonomi negara. Kesan daripada tindakan kerajaan ini, pelabur-pelabur asing bimbang untuk melabur di negara kita kerana bimbang bahwa pihak kerajaan akan mengambil tindakan yang merugikan mereka. Kami buktikan jumlah kemasukan pelabur asing ke negara kita pada tahun 2008 semakin berkurang, iaitu Berdasarkan laporan United Nation Conference On Trade And Development yang dikeluarkan pada 11.00 pagi, 24 September 2008 menyebutkan bahawa aliran dana asing yang keluar dari negara kita adalah sebanyak USD10.989b dan dana asing yang memasuki Malaysia pula adalah USD8.403b.

Kelemahan kedua yang dilakukan oleh pihak kerajaan ialah mereka menyatakan bahawa keutuhan ekonomi dapat dicapai melalui kestabilan politik dan pentadbiran negara yang kukuh. TYD, saya ingin mengemukakan soalan ini kepada pohak kerajaan, apakah indikator dan justifikasi yang digunakan untuk membuktikan bahawa politik di negara kita stabil? Oleh sebab kerajaan gagal menangani pelbagai isu yang timbul di negara kita seperti diperjuangkan oleh Hindraf, GERAK, JERIT, dan sebagainya, menyebabkan rakyat tidak berpuas hati dan pelbagai demontrasi, perhimpunan haram berlaku. Hal ini sudah tentu menjejaskan keutuhan ekonomi negara. Pihak kerajaan sepatutnya menangani isu ini dahulu sebelum ingin mengukuhkan ekonomi negara. Jika pihak kerajaan dapat menangani isu ini terlebih dahulu, saya yakin bahawa usul yang dikemukakan pada hari ini akan diterima. Namun, kegagalan pihak kerajaan memastikan keadaan negara yang aman dan politik yang stabil, hal ini sudah tentu menjejaskan keutuhan ekonomi negara kita. Kalau perkara ini tidak dapat diselesaikan, bagaimanakah kita hendak memperkukuh ekonomi negara kita? Oleh itu, saya bagi pihak pembangkang menyeru semua ahli dewan menolak usul yang dibawa oleh pihak kerajaan pada hari ini.

Kelemahan ketiga yang dilakukan oleh pihak kerajaan ialah Menteri Ketiga menyatakan bahawa negara kita mempunyai pelbagai sumber untuk meningkatkan ekonomi negara. Mereka mengemukakan sektor pertanian/perindustrian sebagai contoh. Menteri Ketiga menyatakan bahawa negara kita kaya dengan hasil pertanian/perindustrian yang mampu merangsang ekonomi negara kita. Tuan Yang Dipertua, saya tidak menolak fakta yang dikemukakan oleh pihak kerajaan tersebut. Perkara yang ingin saya utarakan di sini ialah masih terlalu banyak kawasan pertanian di negara kita yang terbiar atau tidak diusahakan. Kawasan sawah padi pula sudah didirikan bangunan. Kebun-kebun getah pula banyak yang terbiar. Banyak golongan muda dari kampung atau luar bandar berhijrah ke kota. Persoalan yang ingin kami kemukakan ialah bagaimanakah sektor ini mampu menjana ekonomi negara sedangkan pihak kerajaan masih gagal menangani masalah kekurangan tenaga pekerja dalam sektor pertanian dan masih gagal mengatasi masalah terbiar di negara kita. Menurut Menteri Kemajuan Tanah dan Wilayah, iaitu Tan Sri Muhamamad Taib, beliau mengatakan bahawa terdapat lebih daripada 5,000 hektar tanah terbiar yang tidak diusahakan kerana golongan muda tidak meminati sektor pertanian. Persoalannya ialah mengapakah pihak kerajaan tidak mengatasi masalah ini dahulu sebelum ingin menjadikan keutuhan ekonomi teras kemajuan negara? Tepuk dada tanyalah selera. Oleh hal yang demikian, usul yang dikemukakan oleh pihak kerajaan pada hari ini perlulah ditolak.


Tuan Yang Dipertua,
Konklusinya, saya sekali lagi ingin menegaskan bahawa usul pada hari ini sewajarnya ditolak kerana pihak kerajaan gagal menangani masalah-masalah yang berkaitan dengan ekonomi. Sekian terima kasih,minta maaf sekiranya terkasar bahasa,namun saya masih teguh dengan pendirian saya, mohon terus membangkang.

4 comments: